مزایای استفاده از گیج روغنی

مزایای استفاده از گیج روغنی

گیج روغنی چیست؟

اگر این اسم برایتان آشنا نیست، می‌توانیم به نام­های دیگر گیج فشار روغنی یعنی فشارسنج یا مانومتر روغنی اشاره کنیم. این وسیله پر کاربرد در صنعت و واحدهای نیمه‌صنعتیبه‌منظوراندازه‌گیری فشار مورداستفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که گیج فشار روغنی، تنها مدل گیج فشار موجود در بازار نمی‌باشد و مدل‌های دیگر مثل گیج فشار خشک هم برای اندازه‌گیری فشار مخازن یا خطوط جریان قابل‌استفاده هستند. اما در این صفحه می‌خواهیم شمارا با گیج فشار روغنی بیشتر آشنا کنیم و از مزایای آن بگوییم.

طراحی و ساخت گیج روغنی

برای درک بهتر مطالب و فراهم‌کردن زمینه درست برای شناخت کاربرد و مزایای گیج‌های فشار روغنی، اجازه دهید تا کمی از طراحی و ساخت این گیج‌ها برایتان بگوییم.

در نگاه اول گیج روغنی مشابه گیج خشک است، با این تفاوت که بیش از سه‌چهارم محفظه گیج‌های روغنی با روغن پر شده است. نکته جالب اینجاست که این تفاوت به‌ظاهر ساده و جزئی باعث افزایش کیفیت ساخت، دقت گزارش میزان فشار و طول عمر گیج‌ها شده است. سیلیکون و گلیسیرین از رایج‌ترینروغن‌های مصرفی در گیج‌های روغنی هستند. دلیل استفاده از این دو روغن، شفافیت و پایداری بالای آنها در برابر دما و حرارت است. بهترین بازه دمایی برای عملکرد بهینه این روغن‌ها در طولانی‌مدت بازه 20-تا 60+درجه سانتی‌گراد است. معمولاً از سیلیکون در گیج‌هایی استفاده می‌شود که در معرض تغییرات شدید دمایی و یا دماهای پایین هستند.

گاهی لازم است تا گیج در برابر خوردگی مقاومت بالایی در طولانی‌مدت از خود نشان دهد، به طور مثال اگر به طور مداوم و حین استفاده در معرض عوامل اکسیدکننده مثل پراکسیدها یا کلر قرار بگیرد. در این حالت از هالوکربن برای پرکردن محفظه گیج استفاده می‌شود که یک ماده مقاوم در برابر اکسایش است.

مزیت گیج‌های روغنی

اگر به دنبال مناسب‌ترین گیج برای زمینه کاری‌تان هستید لازم است بدانید که گیج‌ها و انواع مختلف آن‌ها هرکدام می‌توانندباتوجه‌به شرایط کاری شما برایتان گزینه ایده‌آلی باشند. در این بخش سعی داریم تا مزیت‌های اصلی گیج‌های فشار روغنی را برایتان شرح دهیم تا این تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر شود.

همان‌طور که در بالا گفته شد، گیج‌های فشار ابزارآلات کاربردی برای اندازه‌گیری میزان فشار در سیالات هستند. محل اتصال گیج‌هامعمولاً روی مخازن و یا در مسیر جریان سیال و به طور کل در یک سیستم صنعتی یا نیمه‌صنعتی قرار دارد که در این فضاها همواره لرزش، اصطکاک، نوسانات دمایی، استهلاک مکانیکی، خوردگی و حتی حرارت و دمای بالا یا پایین‌تر از دمای محیط وجود دارد. پس در شرایط ناهموار و خاص گیج‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که میزان فشار با کمترین درصد خطا گزارش شود و خود گیج طول عمر بالایی داشته باشد تا از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد و هزینه تعمیر، تعویض و نگهداری بالایی نداشته باشد.

در اینجا لازم است تا به تفاوت گیج‌های خشک و روغنی اشاره کنیم. محفظه گیج‌های روغنی برخلاف گیج‌های خشک، خالی نیست و با روغن پر می‌شود و باعث افزایش دقت در اندازه‌گیری فشار و افزایش طول عمر گیج می‌شود.

  1. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ویسکوزیته روغن موجود در محفظه گیج اجازه لرزیدن عقربه نمایشگر در اثر ارتعاش و لرزش تجهیزات دیگر را نمی‌دهد و عدد نمایش‌داده‌شده توسط گیج کمترین میزان خطا را دارد.
  2. اجزای متحرک تشکیل‌دهنده گیج همواره درون روغن هستند و این موضوع باعث کاهش سایش و استهلاک قطعات و افزایش طول عمر گیج می‌شود.
  3. در محیط‌های در معرض خوردگی، رطوبت و یخ‌زدگی، روغن استفاده شده در ساخت گیج مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا این گیج‌های روغنی گزینه مناسبی برای استفاده در شرایط ناهموار باشند.

به‌عنواننتیجه‌گیری به این مورد اشاره می‌کنیم که لازمه انتخاب گیج مناسب، آشنایی با انواع آنها و بررسی ویژگی‌ها، کاربردها و قیمت هرکدام است. اما باتوجه‌به موارد گفته شده، گیج‌های روغنی از دقت بالایی برخوردار هستند و همچنین در طولانی‌مدت صرفه اقتصادی بیشتری دارند.


Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started